Manic Mondo by Hikari Riders

Manic Mondo by Hikari Riders

MANIC MONDO by HIKARI RIDERS

3rd May 2019 adalah antara satu tarikh yang sangat bermakna buat aku. and im sure semua anak2 Hikari Riders juga merasakan benda yang sama.

Manic Mondo adalah asalnya majlis pelancaran musim terbaru Hikari Riders yang sepatutnya simple straight forward. Namun idea yang sedia ada telah berkembang hasil discussion dengan beberapa team yang sangat creative and peka dengan sifat community yang sedang berjalan disekitar Hikari Riders sendiri. akhirnya kami tekad untuk jadikan MANIC MONDO sesuatu yang bermakna yang memberi impak yang dasyat dengan melibat semua yang berkenaan dengan scene local dan akhirnya MANIC MONDO telah menjadi sebuah majlis meraikan perpaduan juga boleh dikatakan gathering community anak-anak yang menyokong pergerakan indiependant local music, custom bike, humanitarian awarness, local clothing brand, local entrepenure, food and apa2 subculture.

Semua ini tidak akan terjadi tanpa kepercayaan yang diberikan mentah-mentah oleh team DISQOVR MUSIC & THE GASKET ALLEY Jeffrey, Lawson, Mark, Hafiz, Nichole, Siti and the whole family. Mereka ni lah yang bertungkus lumus merealisasikan dari titik kosong sampai lah ke titik akhir. Aku masih ingat lagi hari aku datang ke gasket alley tanya harga nak sewa Alley tengah ruang tu, Lawson dengan Jeff terus imagine event ni boleh buat jadi festival dengan selit lawak lawak dia cakap letak stage kat sini speaker besar sana ada bunting, tapi bayang kan apa yang dia visualkan dalam lawak dia tu betul betul jadi exactly macam malam 3 hari bulan lepas. satu ayat Jeff yang aku ingat “takkan u nak biar budak2 u datang jauh2 beli barang baru pastu balek je, kita mau dieorang balek hepi rasa terhormat kita layan serve bagi the best stage, best sound system the best experience in their life.” lebih kurang macam tu la… merujuk kepada account bank Hikari Riders yang masih lembik (standard otak aku fikir confirm budget dulu) confirm aku tak mampu, tapi team gasket alley offer cari sponsor and kenalkan orang yang ada vision yang sama which is to give back to community sampai jadik.

Kita mulai prepare pada pada 27th Mac setup group whatsapp dengan the whole team, and kita pilih siapa yang betul ada kepakaran dalam bidang masing-masing yang boleh menjadikan MANIC MONDO sesuatu yang dari community kepada community. Daripada pengendalian pentas, lighting, graphic yang luar biasa, pemilihan performer yang daripada pelbagai genre penuh seni yang menginspirasikan, pemilihan food truck dan suasana street food diluar, concept interior pemilihan warna, design logo malah sampai ke pemilihan team security yang menjaga keselamatan semua dilalui dengan penuh detail.

Aku tak pernah lalui benda sebab dah biasa datang event perform or datang tengok band dan makan je. tapi aku terpaksa katakan MANIC MONDO ni adalah majlis gathering community yang paling dasyat.

Kepada team yang bertungkus lumus dari 8pm hari khamis sbelum event berkampung di gasket alley bekerja keras set up pentas, lampu, sound system, LED graphic, sampai jam 5 6 pagi, Thankyou so much. Lighting Programmer : Appy, VJ :Syahman, F.O.H engineer: Syafiq, Monitor Engineer : Shaun, Stage Manager : Karen, Lead Audio and sound : Alan Ambrose, dan semua crew-crew yang bertugas. itu antara highlight majlis yang aku rasa ramai orang terpegun. terima kasih setinggi nya.

Barisan performers, AMAN RA, MASSACRE CONSPIRACY, PASTEL LIGHT, DJ NVST and anak DA VAGABONDS, sebuah penghormatan yang sangat dasyat untuk undangan kami disambut santai dan anda telah berikan 110% diatas pentas, bukan tu je, kita lepas backstage sama-sama itu yang menambah manis kenangan kehadiran korang di Manic Mondo. Tak mampu nak susun ayat sebab memang tak boleh dilisankan betapa bersyukurnya ada korang yang sanggup turun padang memandangkan anda semua ada title tinggi dalam aliran musik masing-masing. Terima Kasih!

Juga bekerja keras membuat liputan dan mendokumentasikan aktiviti serta kejadian sepanjang majlis berlangsung hari itu adalah TAPAUtv and team. Thankyou so much Faris menyahut undangan untuk bekerjasama. Takda team lain yang lebih sesuai menanggung tanggung jawap ni selain anda. Sebagai salah satu daya penolak untuk menghidupkan scene dari zaman HUJAN baru terbentuk lagi Faris and team telah melakukan kerja-kerja ni dan ofcourse lebih familiar pendekatan dokumentasi untuk majlis yang bersejarah ini. THANKYOU !!!

Kepada team security Gladius Security Team sekeluarga, yang menjaga keamanan keselamatan, strict tak strict tu cerita belakang, tapi untuk ada knowledge mengenali crowd yang berbeza dengan event yang berbeza untuk luar biasa. Mereka diberi kepercayaan kerana sangat familiar dengan pengendalian anak-anak muda yang layan show musik serba ganas macam kita. untuk tidak sentiasa panas baran, tidak menyalah kuasa, tidak ikut emosi, dan masih menjaga feeling crowd agar pengunjung pulang tanpa ada perasaan tidak puas hati. THANKYOU SO MUCH !

kepada sponsor makanan backstage kita, NANDOS MALAYSIA ! paling tak lokek paling tak susah nak deal simple 1 kali call and beberapa whatsapp mesej, semua nya jadi meriah. malah staff Nandos yang datang pun sempoi-sempoi belaka. kehadapan Najwa, thank you so much !!

Aktiviti diluar ruang show pun not bad, special shout out kepada gang motor Tajimason, the only Bosozoku Gang Nusantara, sudi meredah jalan nan basah bagi memeriahkan Manic Mondo, spread the love of custom culture yang luar dari norma cafe racer dan chopper, anda semua memang gila! juga vendor-vendor makanan, food truck GIMMESHELTER, BLACK DAIMON, GRIDDLE GRILLED CHEESE YOU GUYS ARE AWESOMELY CRAZY! THANKYOU !

Yang terutama, barisan kawan kawan yang datang dari jauh dan dekat, anak-anak HIKARI RIDERS yang datang seawal jam 4pm, datang represent pakai LOGO HIKARI didada depan dan belakang, meredah lalui merbahaya, berhujan, naik pesawat dan sebagainya MANIC MONDO adalah untuk anda. Nampak jugak kawan-kawan band celebrity datang show support, IQBAL M, MYO OCK, AMAR exhotfm, NABILA HUDA, JIPIE Pesawat, MENG LOVE ME BUTCH, RITHAN DVS, Wan PRASASTI dan ramai lagi. Aku benar-benar mahu korang semua pulang dengan perasaan yang gilang gemilang, pulang dengan kenalan baru, family brotherhood, pulang dengan kenangan paling manis dalam hidup korang, siap datang bawak hadiah birthday, datang bawak parents orang tua, datang membawa energy positif untuk diradiasikan kepada seluruh ruang The Gasket Alley, TERIMA KASIH ! Aku doakan semoga Tuhan membalas kasih sayang korang dengan lebih hebat lagi daripada apa yang korang berikan kepada kami.

Atas kesemua kekurangan adalah dari aku yang lalai most of the time, melepas lisan yang tidak enak didengar, melepas marah tidak bertempat dan gelojoh dikhalayak, melanggar undang-undang, dan mengguris hati siapa-siapa, terlupa mentionnama siapa-siapa diruang penghargaan, mohon maafkan. Yang terindah sepanjang majlis dan seluruh alam adalah dari Allah swt, sampai berjumpa lagi di MANIC MONDO yang seterusnya jika diberikan kesempatan, kemampuan dan umur yang panjang selepas ini.

TERIMA KASIH
TERIMA KASIH
TERIMA KASIH

As Salam Mualai Kum

photo oleh @artherockshow for TAPAUtv